Maszyna układająca asfalt

Usługi układania asfaltu

W DRO-AD Sp. z O.O. oferujemy układanie nawierzchni drogowych z wykorzystaniem wysokiej klasy asfaltu. Materiały, które oferujemy, charakteryzują się wysoką trwałością, odpornością na pękanie w skrajnych temperaturach i świetną przyczepnością. Są także odporne na działanie soli drogowej. Jako lider w branży stawiamy na najwyższą jakość świadczonych usług. Rozpoczynając od starannie przygotowanego projektu, przez profesjonalne wykonawstwo, aż po precyzyjne wykończenie, gwarantujemy, że każda nawierzchnia będzie odpowiadać najwyższym standardom jakościowym i bezpieczeństwa użytkowania.

Układamy asfalt na:

  • drogach;
  • podjazdach;
  • ścieżkach rowerowych;
  • placach;
  • parkingach;
  • mostach.

Wylewanie asfaltu z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu

W naszej firmie używamy nowoczesnych maszyn, co pozwala nam szybko realizować nawet skomplikowane zlecenia. Zaawansowany technologicznie sprzęt zapewnia nam kontrolę nad całym procesem wylewania asfaltu, dzięki czemu wykonujemy gładką i przede wszystkim trwałą nawierzchnię. Te same rozwiązania pozwalają nam również pracować z wysoką wydajnością na każdym etapie – od przygotowania podłoża aż po walcowanie asfaltu.

Kładziemy duży nacisk na zapewnienie terminowej realizacji zleceń. Nawet w przypadku skomplikowanych i wymagających projektów nasz zespół jest w stanie precyzyjnie określić, kiedy nawierzchnia będzie gotowa do odbioru.

Czym jest asfalt?

Dziś nie trzeba już wykładać dróg kamieniami, żeby móc bezpiecznie, wygodnie i szybko podróżować. Obecnie drogi wykonuje się przede wszystkim z wykorzystaniem asfaltu. Pierwsze znane zastosowanie tego materiału datowane jest na około 800 lat p.n.e. Pod tą znaną wszystkim nazwą kryje się mieszanka mineralno-asfaltowa, w której składniki mineralne stanowią aż 95%.

Mieszanka drogowa składa się z:

  • asfaltu;
  • piasku;
  • mączki wapiennej;
  • grysów.

Do wykonywania nawierzchni wykorzystuje się przede wszystkim asfalt drogowy, czyli konwencjonalny. To trwały materiał, który cechuje się wysoką odpornością na obciążenia i intensywne użytkowanie nawet przez długi czas. Wysoka elastyczność gwarantuje odpowiednie rozłożenie naprężeń, co redukuje powstawanie pęknięć i hamuje erozję.

Rodzaje asfaltu:

  • konwencjonalny;
  • twardy;
  • wielorodzajowy;
  • modyfikowalny polimerami.

W przypadku dróg publicznych dokładne parametry asfaltu dobieramy zawsze na podstawie klasy i kategorii danego odcinka drogowego.

pracownicy podczas ukladania asfaltu

Etapy układania asfaltu krok po kroku

Proces układania nawierzchni drogowej w naszej firmie jest zawsze starannie przemyślany i podzielony na konkretne etapy — krok po kroku. Masa bitumiczna po przygotowaniu musi zostać dostarczona na plac budowy możliwie jak najszybciej. Zawsze więc planujemy jej transport tak, aby trafiała na miejsce właśnie wtedy, gdy jest potrzebna.

Po dostarczeniu, asfalt jest układany za pomocą specjalistycznej rozkładarki renomowanych firm Dynapac lub Bomag. Istotna jest tutaj kontrola temperatury mieszanki (to właśnie ona odpowiada za charakterystyczny zapach towarzyszący pracy z asfaltem). Jeśli jest ona prawidłowa, kruszywo jest dobrze wymieszane i złączone, a całość ma smolisty, czarny kolor. Przy zbyt niskiej temperaturze tworzy się zwarta skorupa. Asfalt nie może być też przegrzany. Prawidłowa temperatura mieszanki do pracy mieści się w przedziale od 140 do 190 stopni Celsjusza.

Podczas układania odbywa się od razu wstępne zagęszczanie asfaltu. Na tym etapie, jedną z ważniejszych rzeczy, na którą zwracamy uwagę, jest tempo posuwu całej maszynerii. Należy też zapewnić regularne dostawy przygotowanego materiału – całkowite opróżnienie skrzyni rozkładarki powoduje powstawanie przerw, które później trzeba uzupełnić.

Po ułożeniu nawierzchni pracujemy nad jej gęstością. Do zagęszczania powierzchni asfaltowej wykorzystuje się głównie walce drogowe. Zagęszczarki stosowane przy układaniu nawierzchni brukowanych są za mało wydajne i nie sprawdzają się w tym przypadku. Ten etap postępowania można realizować do czasu, aż temperatura mieszanki spadnie do 90 stopni Celsjusza. Pierwszy walec zwykle przemieszcza się tuż za zestawem rozkładającym. Liczbę przejazdów walca drogowego ustala się na podstawie parametrów asfaltu i specyfiki projektu.

Między pierwszym a drugim przejazdem walca nawierzchnię posypujemy kruszywem. Jego gradacja wynosi od 1 do 5 milimetrów. Zabieg ten powoduje, że powierzchnia drogi jest bardziej szorstka i zapewnia lepszą przyczepność.

Praca z rozgrzanym asfaltem wymaga szczególnej ostrożności. Mieszanka łatwo przykleja się do wszystkich powierzchni, w tym do ubrań i skóry.

Żeby realizacja projektu przebiegała prawidłowo, na bieżąco kontrolujemy postęp prac. Mieszanka z czasem zmienia swoje parametry – po ułożeniu będą one inne niż podczas pomiaru temperatury asfaltu przy rozładunku. Wraz ze spadkiem temperatury konsystencja staje się coraz bardziej zwarta.

Droga asfaltowa nadaje się do użytku najwcześniej po 24 godzinach. W tym czasie wszystkie warstwy asfaltu uzyskują odpowiednią wytrzymałość.

Maszyny wykorzystywane podczas układania dróg asfaltowych

Szeroki zakres prac przy układaniu asfaltu wymaga użycia zaawansowanego sprzętu ciężkiego. Zanim jeszcze przystąpi się do prac nad nawierzchnią, trzeba odpowiednio przygotować plac budowy. Do tego celu niezbędne są koparki i sprzęt do prac ziemnych.

Nowy ułożony asfalt

Podstawowym narzędziem pracy przy tego rodzaju pracach jest rozściełacz asfaltu, który odpowiada za ułożenie mieszanki oraz jej wstępne zagęszczanie. Maszyna ta powoli przemieszcza się wzdłuż drogi, wylewając rozgrzany materiał i rozprowadzając go równomiernie po całej powierzchni. W DRO-AD Sp. z O.O w tym celu używamy:

  • Trzy rozkładarki mas bitumicznych Dynapac SD2500C
  • Kołową rozkładarka mas bitumicznych Dynapac SD2500WS
  • Dwie małe rozkładarki mas bitumicznych Bomag BF200 C-2 oraz Dynapac F1250CS

Jako ostatnie na placu budowy pojawiają się walce drogowe. Służą one do zagęszczania nawierzchni asfaltowej. W zależności od grubości asfaltu, jego rodzaju oraz specyfiki używa się walców jednowałowych lub tandemowych. Zbyt duża masa walca, szczególnie podczas pierwszego przejazdu, może prowadzić do powstawania pęknięć.

Kiedy należy przeprowadzić proces układania asfaltu?

Proces budowy nawierzchni asfaltowej należy przeprowadzić wtedy, gdy rodzaj nawierzchni nie odpowiada potrzebom wynikającym z natężenia ruchu na drodze. Jeżeli przemieszcza się nią dużo pojazdów, a nawierzchnia jest szutrowa, wówczas wskazane jest pokrycie jej asfaltem. Tego typu nawierzchnia jest znacznie bardziej wytrzymała od gruntowej lub pokrytej kruszywem.

Również wskazane jest wykonanie nawierzchni asfaltowej, jeśli dana droga będzie miała funkcję dojazdową (szczególnie do obiektów przemysłowych lub magazynowych, gdzie będą przemieszczały się pojazdy ciężarowe) lub przeciwpożarową.

Położenie nowej nawierzchni warto rozważyć także w sytuacji, gdy stara jest już mocno zniszczona, a przemieszczanie się po niej stwarza zagrożenie dla kierowców i ich pojazdów.

Projektując nowe drogi lub ścieżki rowerowe, należy uwzględnić rodzaj nawierzchni – w większości przypadków to właśnie asfalt sprawdzi się najlepiej. Zapewnia on wysoką trwałość na lata i świetnie znosi nawet bardzo duże przeciążenia.

Jesteś zainteresowany ofertą?

Zapraszamy do kontaktu